Friday, October 22, 2010

Pantai Cherating

Pengenalan Pantai Cherating
 
     Cherating bukanlah pulau tetapi ia seperti pulau yang menyediakan penginapan seperti pulau. Kampung lama Cherating menggabungkan unsur-unsur lama dengan yang moden. Sebatang jalan sepanjang kira-kira 1 km selari dengan pantai di sini dipenuhi deretan calet yang comel dan selesa yang kebanyakannya mengadap pantai Cherating yang bersih. 

      Cherating menawarkan kombinasi ombak laut yang bergulung-gulung menghempas pantai, pantai yang putih bersih, pelbagai tempat penginapan, pilihan tempat makan serta aktiviti hiburan malam istimewa untuk para peluncur papan air. 

      Peluncur papan air meluangkan masa beberapa hari atau beberapa bulan di sini untuk mengambil kesempatan dengan kehadiran ombak laut yang hebat dan berehat bersama peluncur yang lain sambil bertukar cerita tentang pengalaman meluncur air mereka di salah sebuah kelab yang terdapat di situ. 

         Malahan, Kampung Cherating yang lama telah diberi gelaran 'Syurga Peluncur' sejak tahun 70-an. Setiap tahun, para peluncur air dari seluruh dunia kembali ke Cherating bagi mencuba ombak di sini dan singgah melawat rakan-rakan tempatan mereka. Pantai Cherating amat bersih dan mempesona. Penginapan yang popular di dunia seperti Club Med telah membina penginapan Asianya yang pertama di Cherating. 

      Peluncur papan air yang sering berulang ke sini juga mengambil kesempatan meminta rakan-rakan tempatan membawa mereka bersiar-siar di kawasan kampung yang menarik di sepanjang pantai ini sambil menjiwai pemandangan yang mempesona.


Mempunyai :
  • Boleh melihat aktiviti orang pantai Cherating dengan budaya yang kompleks.
  • Boleh melawat tempat penyu bertelur. iaitu dengan harga dewasa RM 120.00 dan kanak-kanak  RM 80.00 seorang. Boleh melawat selama 4 jam sahaja.

  • Cherating mula menjadi tempat tumpuan pengembara sejak bertahun-tahun lamanya. 
  • Kini terdapat pelbagai pilihan tempat penginapan di sini yang merangkumi segalanya dari asrama pengembara yang ringkas hingga hotel mewah bertaraf 4 bintang.
  • boleh melawat perkampungan nelayan dan  termasuk makan.

No comments:

Post a Comment