Friday, October 22, 2010

Pulau Pangkor

 Pengenalan Pulau Pangkor


      Pulau Pangkor dengan kombinasi perkampungan nelayan yang mempesonakan serta penginapan yang mewah merupakan destinasi percutian yang mengagumkan dan mudah dikunjungi. Pulau Pangkor memberi pelawat peluang untuk menginap di tempat penginapan berhampiran dengan perkampungan nelayan bagi membolehkan mereka memerhatikan cara hidup para nelayan sambil menikmati keindahan pantai atau memilih kemudahan penginapan  yang tersedia di situ.

       Penduduk di sini tinggal di beberapa perkampungan nelayan yang bertaburan di sebelah Timur pulau ini yang bertentangan dengan pekan Lumut dan Teluk Batik. Pelawat juga berpeluang melihat perkampungan ini sewaktu perjalanan feri dari Lumut yang mengambil masa selama 40 minit kerana feri ini singgah di kawasan penempatan utama iaitu Sungai Pinang Kecil dan Sungai Pinang Besar sebelum berhenti di pekan Pulau Pangkor.

       Dua pantai yang popular di Pulau Pangkor iaitu pantai Pasir Bogak dan pantai Teluk Nipah menawarkan aktiviti-aktiviti seperti menyelam skuba, berenang snokel, bermain papan luncur air dan memancing kepada mereka yang gemarkan sinaran matahari dan lautan biru. walaupun Pantai Pasir Bogak telah banyak membangun namun Teluk Nipah masih lagi mengekalkan suasana perkampungannya. Teluk Ketapang atau Turtle Bay masih lagi menerima kedatangan penyu laut yang tiba di sini untuk bertelur. Ada juga antara penginapan di pulau ini yang menawarkan kemudahan padang golf yang hebat.

  Pakej Yang Terdapat Di Pulau Pangkor

Pakej-Pakej Penginapan
Terdapat pelbagai jenis penginapan disediakan di dua pantai perkelahan utama Pulau Pangkor iaitu  Pasir Bogak dan Teluk Nipah. Pasir Bogak menawarkan bilik hotel,  dan calet manakala Teluk Nipah pulau menawarkan beratus-ratus calet yang bercirikan senibina Melayu yang eksotik. Pakej-pakej yang ditawarkan termasuk Pakej Percutian (individu, pasangan, keluarga), Pakej Seminar, Pakej Kumpulan, Pakej Hari Keluarga (Insentif), Pakej Melancong dan Pakej Aktiviti.

 Pakej Percutian
 
Pulau Pangkor sebuah pulau di perairan Selat Melaka. Ia memiliki pantai-pantai yang indah dan bersih serta laut yang jernih biru kehijauan. Amat sesuai bagi mereka yang mencari kedamaian. Hotel dan calet banyak terdapat di dua pantai tumpuan utama pelancong iaitu Pasir Bogak dan Teluk Nipah. Pelbagai pilihan penginapan disediakan untuk semua golongan, sama ada yang datang bersendirian, bersama keluarga, rakan-rakan, hinggalah kepada kumpulan yang lebih besar (hari keluarga, percutian kakitangan syarikat swasta atau kerajaan).





Pakej Seminar / Persidangan / Mesyuarat

  Hotel-hotel bertaraf bintang di Pasir Bogak dan Teluk Dalam yang menyediakan pelbagai kemudahan seminar, persidangan dan mesyuarat untuk bilangan peserta sehingga 300 orang. Pelbagai pakej boleh menjadi pilihan anda. Kumpulan kecil dengan baget ekonomi boleh memilih Teluk Nipah yang menyediakan penginapan yang selesa.






Kem / Kursus / Riadah

Pulau Pangkor unik dengan kekayaan alam semulajadi yang terpelihara semenjak zaman berzaman. Hutan dara menyediakan laluan mencabar bagi peminat mendaki bukit . Banyak penginapan  dengan kemudahan dewan, sajian makanan, aktiviti dan sebagainya. 









1 comment:

  1. 5 bucket list games to keep your mouth shut - YouTube
    1. Mega Bomberman · 2. Crazy Taxi 3 · 3. Castlevania Bloodlines · 4. Contra: Hard Corps · 5. Star Fox 2 · 6. Dr. youtube to mp3 converter reviews Robotnik's Mean Bean Machine · 7. Sonic the

    ReplyDelete